چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

زیپ لاین چیست؟

۶۸۹ بازديد
در مورد ورزش های هیجانی رودرواسی را کنار بگذارید و به راحتی نه بگویید. درواقع جان خود را به خطر نیندازید.
زیپ لاین

عاشقان هیجان این روزها در بین جوانان کم نیستند. چه بسا افراد میانسالی را نیز دیده باشید که هنوز هم دنبال این نوع تفریحاتند. از سویی بعضی افراد هم در بین این معتادان به آدرنالین هستند که از این تفریحات برای یک یا دوبار در گردشگری شان استقبال می‌کنند. یکی از جذاب ترین آنها که جای خود را هم حسابی بین همه قشر ها باز کرده تفریح زیپ لاین است. بازی و شاید ورزشی هیجانی که دل عاشقان ماجراجویی را حسابی ربوده است؛ اما اینکه زیپ لاین چیست و از کجا آمده است و کجا می‌توانیم سراغش برویم در صفحه گردشگری امروز پاسخ خواهیم داد.  پس با مجله دلتا همراه شوید.

ورزش هیجانی

زیپ لاین چیست؟

تفریحات هیجانی را اکستریم یا فرا ورزش می‌نامند. زیپ لاین هم جز این فرا ورزش هاست. شما در بسیاری از مناطق طبیعی و دست ساز انسان‌ می‌توانید این تفریح و تجهیزاتش دور و برش را ببینید. چطور باید انجامش دهید؟ به سادگی! به یک بند آویزان می‌شوید و سُر می‌خورید در حالی که در هوا معلقید. حالا شما دارید یک زیپ لاین را تجربه می‌کنید.

برای انجام این کار، سیم بُکسل یا طناب یا تسمه های مخصوص را بین دو نقطه وصل می‌کنند. باید جلیقه مخصوص بپوشید که به وسیله یک قرقره که با تسمه های مخصوص به آن متصل شده باشد. حالا باید از یک سر طناب به سر دیگر بروید. جالب است به شما بگویم می‌توانید به هر صورت که خودتان راحت هستید مسافت بین دو نقطه را طی کنید؛ مثلاً بخوابید، به صورت معلق بروید. سروته باشید، بنشینید و هر جور دیگر که خودتان بخواهید و به بالا رفتن آدرنالین خونتان کمک بیشتری کند.

تفریح

تاریخچه زیپ لاین

قبل از زیپ لاین ها، زیپ وایِر ها برای سال ها وسیله ای برای حمل و نقل در مناطق کوهستانی آلپ و هیمالیا به شمار می‌رفتند. در برخی مناطق دورافتاده چین مانند دره نوجیانگ  این وسیله برای گذر از رودخانه استفاده می‌شد. به دلیل امنیت پایین و شاید خطر استفاده منسوخ شدند.

برخی معتقدند زیست شناسان زیپ لاین را رایج کردند. در پی راهی که بتوانند از گیاهان انبوه عبور کنند و از رودخانه ها بگذرند. آنها این وسیله را برای انتقال ابزار، غذا و … در دره ها و رودخانه ها مورد استفاده قرار می‌دادند. نیروهای استرالیایی پس از چندی ازاین تجربه برای حمل مهمات، مواد غذایی و … در  جنگ های نظامی استفاده کردند.

فرا ورزش

کوهنوردان هم به شکلی امن تر و پیشرفته تر شروع به استفاده کردند. دو نقطه بلند را با طنابی مخصوص به هم متصل می‌کنند؛ سپس روی آن آویزان شده و از سویی به سوی دیگر سر می‌خورند.

در دهه 1970 استفاده تفریحی از زیپ لاین برای اولین بار مورد توجه قرار گرفت و کم کم تورهایی در این زمینه برگزار شد، به مرور گسترش پیدا کرد و به صورت یک تفریح هیجانی درآمد و در دسترس ماجراجویان قرار گرفت.

زیپ لاین کجاست؟

این روزها در شهر های مختلف ایران، در جای‌جای آن برای معتادان به آدرنالین و دیوانه وار عاشق ماجراجویی ها هم امکان استفاده از زیپ لاین فراهم شده است. شما هم می‌توانید! اگر هوس کردید آدرنالین خون تان را بالا ببرید، می‌توانید در شهرهای مختلف این ورزش را تجربه کنید. به مجموعه هایی که این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهند بروید و لذتش را ببرید.

تهران

در استان تهران پایتخت نشینان خوش نشین می‌توانند به مجموعه های توچال، برج میلاد، پارک طالقانی مراجعه کنند و روز خوبی را پر از شادی برای خود فراهم کنند.

در دیگر استان ها هم می‌توانید از این هیجان بهره ببرید:

استان مازندران: زیپ لاین نمک آبرود، زیپ لاین تله کابین رامسر

اردبیل: دریاچه شورابیل

در خراسان: مجموعه چالیدره مشهد

اصفهان: مجموعه باغ جوان، کوه صفه

و در استان یزد: کمپ کویرنوردی هفت سنگ

هیجان

نکته مهم: زیپ لاین برای محدوده قدی و وزنی مشخصی طراحی شده است؛ پس اگر وزنتان را پرسیدند، ناراحت نشوید و حتماً راستش را بگویید!
دوم: مهم است اگر بیماری قلبی یا فشار خون دارید، اصلاً سراغ زیپ لاین نروید. به نفع‎تان است.

سوم: اپراتور از شما سؤالاتی می‌پرسد اما اگر در ستون فقرات خود مشکلی دارید حتماً او را در جریان بگذارید.

حرف آخر

زیپ لاین یا هر نوع ورزش هیجانی دیگر آداب مخصوص به خودش را دارد پس بهتر است قبل از هر اقدامی، درباره آن تحقیق کنید. در بیشتر مواقع ممکن است جمع دوستان، انسان را به سویی هل بدهند که راضی نیست، و یا از عهده اش برنمی‌آید. پس در مورد ورزش های هیجانی رودربایستی را کنار بگذارید و به راحتی نه بگویید. درواقع جان خود را به خطر نیندازید.

تفریح

 

روش های پرورش خلاقیت در معلمان

  • ایده های نو بدهید: نوآوری یکی از گام های مهم برای پرورش خلاقیت در معلم ها است. معلمان باید به دنبال راه هایی باشند که نوآوری آنها را شکوفا کند و با خلق ایده های جدید و طرز فکر متفاوت، موجب پرورش خلاقیت شوند.
  • از قدرت تخیل خود استفاده کنید: یکی از تکنیک های بهبود خلاقیت این است که تصور کنید اگر بتوانید یکی از متغیرها را در یک زمینه خاص کنترل کنید یا اگر بتوانید چیزی را تغییر دهید، چه اتفاقی می افتد.
  • از اشتباه کردن نترسید: نترسیدن از اشتباهات برای خلق ایده های جدید بسیار مهم است. شما باید افکار جدید را جایگزین افکار موجود کنید و ببینید آنها شما را به کجا می رسانند.

بهترین اپلیکیشن ها برای تقویت خلاقیت دانش آموزان

امروزه تکنولوژی نقش مهمی در زندگی انسان ها دارد و در حقیقت بکار گیری آن، نقش مهمی در تحولات زندگی بشر ایفا می کند. با توجه به شیوع ویروس کرونا و آنلاین شدن مدارس، می توان از تکنولوژی برای تقویت خلاقیت دانش آموزان استفاده نمود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.