چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

۱۱ روش موثر برای افزایش تمرکز

۴۶۳ بازديد
کمبود تمرکز یکی از مشکلاتی است که معمولا پیامدهای منفی زیادی برای افراد به بار می‌آورد.
راه های افزایش تمرکز

روش‌ها و راه‌های زیادی برای افزایش تمرکز وجود دارد، اما تنها در صورتی این روش‌ها اثربخش هستند که شما به انجام تمرین‌ها به طور منظم و مستمر تعهد داشته باشید بنابراین لازم است یک نفر در کنارتان باشد تا به رفع مشکلات و موانع احتمالی به شما کمک کند. در این نوشتار از مجله دلتا به راه های افزایش تمرکز می‌پردازیم.

راه های افزایش تمرکز

۱- حضور منظم در پارک‌ها و فضای سبز

حضور در پارک‌ها و فضای سبز برای کودکانی که از کمبود تمرکز رنج می‌برند، مفید است. اما این روش تنها مختص کودکان نیست. تحقیقات نشان داده که حضور مکرر در فضای سبز، ۱۵ تا ۲۰ درصد به افزایش تمرکز در بزرگسالان نیز کمک می‌کند.

۲- سر خود را خلوت کنید

سعی کنید تا می‌توانید، از پذیرفتن یا انجام دادن چندین کار و دغدغه همزمان خودداری کنید. هر فردی، ظرفیتی دارد و نمی‌تواند همزمان چند کار را انجام دهد. انجام کارها به طور همزمان کیفیت نتایج را نیز پایین می‌آورد.

۳- ورزش کردن 

با ورزش، سلول‌های عصبی مغز رشد و بهبود می‌یابد. در نتیجه، ورزش می‌تواند روی عملکرد حافظه و تمرکز شما موثر باشد. ورزش علاوه بر آرام کردن شما، تمرکزتان را نیز افزایش می‌دهد.

۴- یوگا و مراقبه

مراقبه روشی آسان و مفید برای افزایش تمرکز است. همچنین ورزش یوگا می‌تواند با بهبود عملکرد مغز، کاری شبیه مراقبه و حتی بهتر از آن انجام دهد.

۵- برنامه‌ریزی 

تهیه لیستی از وظایف روزمره، باعث می‌شود که شما با اولویت‌بندی به کارهای خود نظم بیشتری دهید. همچنین با تمرکز بیشتری به انجام آن‌ها بپردازید.

۶- نوشیدنی‌های کافئین‌دار

قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، می‌تواند به شما در افزایش نسبی انرژی و تمرکز کمک کند. البته نکته مهم در مصرف کافئین این است که افزایش مصرف بیش از حد آن، اثری کاملا به عکس داشته و باعث بی‌قراری، پریشانی و عدم تمرکز می‌شود.

۷- بی‌وقفه کار نکنید

بسیار دقت کنید در حال انجام هر کاری که هستید، در فاصله زمانی‌های مشخص به خودتان زمان استراحت کوتاهی بدهید. در این زمان می توانید به کارهایی مانند قدم زدن، حرکات کششی و گوش دادن به موسیقی بپردازید.

۸- تمرین دادن مغز

یکی دیگر از راه های افزایش تمرکز مطالعه، حفظ کردن شعرهای زیبا و انجام بازی‌های فکری است که می‌تواند مغز را تقویت کند. مغز مانند ماهیچه‌های دیگر نیاز به تقویت دارد، هرچه از آن بیشتر کار بکشید، قوی‌تر می‌شود. بنابراین با ورزش ذهن، کارایی خود را افزایش دهید.

۹- کم کردن محرک‌های بیرونی

کارهایی که نیاز به تمرکز دارد، طبیعتا باید در محیطی نسبتا آرام و استاندارد انجام بگیرد. صدا، بو و نورهای مزاحم به تمرکز حواس ضربه می‌زند.

۱۰- خواب خوب

یکی از مهمترین فاکتور‌های سلامتی جسم و روح، داشتن خواب کافی در شب است. ۷ تا ۸ ساعت خواب از ساعات ۲۲ تا ۹ صبح، به عملکرد مغز و جسم کمک می‌کند.

۱۱- پرهیز از تنوع زیاد

سعی کنید تا می‌توانید، مکان ثابتی برای انجام کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارد، انتخاب کنید. توجه داشته باشید یکنواختی تا جایی خوب است که عملکرد روحی شما را کاهش ندهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا استفاده از دست مخالف ما را باهوش‌تر می‌کند؟ را بخوانید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.