پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳

چرا دیر می‌خوابیم؟!

۴۴۵ بازديد
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به زود خوابیدن عادت ندارید، بعید نیست هر چقدر هم که شما را سرزنش کنند، باز به شب‌زنده‌داری ادامه دهید.
دیر خوابیدن

بر اساس نتایج پژوهشی انجام شده افرادی که الگوی خواب طبیعی ندارند و در ایجاد الگوهای خواب تکاملی پیش‌قدم می‌شوند، باهوش‌تر هستند. بسیاری از افرادی که شب‌ها دیر می‌خوابند، به هیچ‌وجه حاضر نیستند از این عادت دست بکشند.
این افراد با دیر خوابیدن از سکوت و تاریکی شب برای طرح ایده‌های خلاقانه الهام می‌گیرند. در این مطلب به اینکه چرا دیر می‌خوابیم؟ می‌پردازیم با ما در مجله دلتا همراه باشید.

دیر خوابیدن

 آیا افرادی که دیرتر می‌خوابند باهوش‌تر و خلاق‌تر هستند؟

بهره‌وری مطلوب

افرادی که ۶ صبح از رختخواب بیرون می‌آیند، معمولا ساعت ۹ از منزل خارج می‌شوند. این افراد اگرچه روزشان را پرانرژی شروع می‌کنند، به نزدیکی‌های عصر که می‌رسند، همه‌ انرژی‌شان تخلیه شده است. در واقع، افراد سحرخیز، نیمه‌ دوم روز را به خستگی و کوفتگی می‌گذرانند.
سطح عملکرد مغز در هر دو گروه در ابتدای بیدار شدن از خواب یکسان است؛ اما بعد از ۱۰ ساعت فعالیت مغزی در نواحی مرتبط با تمرکز و ساعت شبانه‌روزی بدن، به ویژه در افرادی که خیلی زود بیدار می‌شوند، کاهش می‌یابد.

زندگی کم‌تنش‌تر

سطح کورتیزول (هورمون استرس) در افرادی که صبح‌ها زودتر از سایرین بیدار می‌شوند، بالاتر است. همچنین، این افراد از دردهای ماهیچه‌ای، علائم سرماخوردگی و سردرد شکایت دارند. پژوهشگران در مجموع دریافتند افرادی که شب‌ها دیرتر می‌خوابند، در وضعیت مطلوب‌تری به سر ‌می‌برند.
افزون بر این‌ها، افراد سحرخیز از قدرت تمرکز قابل توجهی برخوردار هستند؛ زندگی پرمشغله‌تری دارند؛ تنش‌های بیشتری را در طول روز تجربه می‌کنند؛ زیادتر عصبانی می‌شوند و خلاصه اینکه انرژی چندانی در پایان روز برای‌شان باقی نمی‌ماند. این در حالی است که شب‌زنده‌دارها فراغت خاطر بیشتری داشتند و سرشان خیلی شلوغ نیست.

دیر خوابیدن

خلاقیت بیشتر

یکی دیگر از مزایای دیر خوابیدن این است که افرادی که شب‌ها دیرتر از سایرین به رختخواب می‌روند، خلاق‌تر هستند. در نقطه‌ مقابل، کارآمدی افراد سحرخیز بیشتر است. البته، همه چیز بستگی به این دارد که چطور از اوقات بیداری خود بهره می‌برید.
افراد سحرخیز، ساعات آغازین صبح را به انجام فعالیت‌های روزمره مثل ورزش، تهیه‌ صبحانه و آماده شدن برای رفتن به سر کار اختصاص می‌دهند. اما شب‌زنده‌دارها بهره‌ به مراتب باکیفیت‌تری از اوقات بیداری خود در طول شب می‌برند و این زمان را به نوآوری و طرح ایده‌های خلاقانه می‌گذرانند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب صحبت کردن، کووید ۱۹ را بیشتر انتقال می‌دهد را بخوانید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.