شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

با موبایل خود کم خونی را تشخیص دهید

۴۵۹ بازديد
برنامه غربالگری جدیدی به نام HemaApp که برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است، میزان غلظت هموگلوبین خون را با استفاده از دوربین گوشی‌ها تخمین می‌زند و می‌تواند برای تشخیص کم خونی استفاده شود.
فناوری تشخیص کم خونی

تیمی از دانشمندان نرم افزاری را تولید کرده‌اند که می‌تواند برای تشخیص اختلالات خونی بکار رود. این اپلیکیشن، بر روی تلفن‌‌های هوشمند نصب می‌‌شود، سپس با دوربین‌ تلفن از بخش داخلی پلک پایین عکس گرفته می‌‌شود. در واقع دوربین گوشی‌های هوشمند برای ارزیابی میزان هموگلوبین مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. در این مطلب از مجله دلتا درباره این فناوری تشخیص کم خونی، اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

این تیم، الگوریتمی طراحی کرده‌اند که می‌تواند عکس‌های هوشمند با وضوح پایین را به سیگنال‌های دیجیتال با وضوح بالا تبدیل کند. سپس یک الگوریتم جداگانه، آن سیگنال‌ها را برای جمع‌آوری هموگلوبین تجزیه و تحلیل می‌کند.

محققان می‌‌گویند: ایده این است که با استفاده از یک عکس ساده، طیفی از رنگ‌ها را بدست آوریم. حتی اگر چندین عکس با قرمزی بسیار مشابه داشتیم، نمی‌توانیم تفاوت را به وضوح مشاهده کنیم.

یک طیف، چندین داده را ارائه می‌دهد که شانس یافتن اطلاعات معنی‌دار بسیار همبسته با سطح هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد.

نرم افزار طراحی شده توسط این تیم، بعنوان یک برنامه ساده تلفن هوشمند عمل می‌کند و نیازی به سخت افزار اضافی نخواهد داشت.

آزمایش کم خونی

تفاوت فناوری تشخیص کم‌خونی با آزمایش خون

بیش‌تر روش‌‌های آزمایشی موجود، پیچیده و زمان‌بر هستند. نتیجه آزمایش خون می‌تواند چند ساعت طول بکشد. همچنین ممکن است برخی از موارد آزمایش خون، نیاز به کشت مجدد داشته باشند.

این فناوری تشخیص کم‌خونی می‌تواند بعنوان یک گزینه کارآمد عمل کند؛ زیرا مقرون به صرفه، بسیار حساس و غیرتهاجمی است. این نرم‌افزار، به تشخیص زودرس بیماری‌‌های جدی اختلال آهن در غلظت سلولی بسیار کم، کمک می‌کند.

 این رویکرد جدید سلامتی، قدمی بزرگ در جهت تشخیص زود هنگام کم خونی، آسیب حاد کلیه و خون‌ریزی و یا ارزیابی اختلالات خونی مانند کم‌خونی سلول داسی است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کم خونی، علائم و درمان آن را مطالعه کنید.

کم خونی چه زمانی رخ میدهد؟

کم خونی یا آنمی به حالتی گفته میشود که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد. هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. پس در شرایط کمبود گلبول قرمز و هموگلوبین در خون، سلولهای بدن برای عملکرد مناسب اکسیژن کافی ندارند و بنابراین احساس کمبود انرژی و خستگی در فرد ایجاد میشود.

آنمی انواع مختلفی دارد اما شایع ترین آن بدلیل کمبود آهن در بدن اتفاق می افتد. مغزاستخوان برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد. با کمبود آهن دربدن، مغزاستخوان قادر نخواهد بود که هموگلوبین را برای گلبولهای قرمز تولید کند.

برطبق آنالیز انجام شده در سال 2016، هند بالاترین میزان آنمی در زنان و کودکان را دارد. فقر آهن در زنان باردار مشکلات جدی بهمراه خواهد داشت و برروی زبان و مهارتهای حرکتی کودکشان تاثیر گذار است. درمانهای خانگی بسیاری برای کم خونی وجود دارد که میتوانید آنها را امتحان کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.