جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

صحبت کردن، کووید ۱۹ را بیشتر انتقال می‌دهد

۵۲۱ بازديد

مطالعه‌ جدیدی نشان می‌دهد در فضاهای دارای تهویه‌ ضعیف، احتمال انتشار کووید ۱۹ ازطریق صحبت کردن بیشتر از سرفه است.

انتقال کووید ۱۹

ویروس می‌تواند در عرض چند ثانیه بیش از دو متر جا‌به‌جا شود. یافته‌ها نشان می‌دهد فاصله‌گیری اجتماعی به‌تنهایی برای پیشگیری از انتقال کووید ۱۹ کافی نیست و ماسک‌های صورت و تهویه‌ مناسب نیز برای کنترل شیوع اهمیت حیاتی دارد. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

انتشار کووید ۱۹

در اکتبر سال ۲۰۲۰، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری رسما اذعان کرد که ویروس عامل کووید ۱۹ یعنی SARS-CoV-2 خصوصا در فضاهای بسته دارای تهویه‌ ضعیف می‌تواند از طریق هوا منتقل شود. در این مطلب از بخش دانستنی درباره انتشار این بیماری توضیح داده شده است.

پژوهشگران از مدل ریاضی برای بررسی نحوه‌ انتشار کووید ۱۹ در فضاهای بسته استفاده کردند. مطالعه نشان داد که وقتی دو نفر در فضای دارای تهویه‌ ضعیف قرار دارند و از ماسک استفاده نکرده‌اند، احتمال انتقال ویروس از طریق صحبت کردن طولانی ‌مدت بسیار بیشتر از یک سرفه کوتاه است. علت آن است که وقتی صحبت می‌کنیم، قطرات ریزی تولید می‌کنیم که می‌تواند در هوا بماند، منتشر شود و در منطقه‌ بدون تهویه‌ کافی تجمع پیدا کند. از طرف دیگر، سرفه قطرات بزرگ‌تری تولید می‌کند که سریعا روی کف زمین افتاده و روی سطوح می‌نشیند.

تهویه فضا نیز اهمیت دارد. یکی از سناریوها نشان داد وقتی فرد عفونی برای یک ساعت در فضای سربسته صحبت می‌کند، افراد دیگری که در آن اتاق حضور دارند، تا ۲۰ درصد در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دارند اما وقتی هوای اتاق ده بار در ساعت کاملا تعویض شود، این خطر سه برابر کمتر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه مطلب «ویروس کرونا هیچ‌وقت نابود نمی‌شود!» ، مجله سلامتی دلتا را دنبال کنید.

همچنین بخوانید:

آسیب کووید-۱۹ به مغز

گونه جدید کرونا موجب بروز علائم شدیدتر نمی‌شود!

تست شخصیت شناسی‌‌؛ با خودتان آشنا شوید!

بعد از خاموشی خورشید چه اتفاقی برای زمین می‌افتد؟

چرا در فصل‏‌های سرد هوا آلوده می‏‌شود؟

 

با مجله دانستنی دلتا همراه باشید

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.